Hur jag tar hand om hovarna

Hade tänt att visa för er hur jag brukar ta hand om hovarna. Jag gör dock inte detta varje dag utan någon gång då och då.
 
Jag börjar med att antingen skölja av hovarna eller torka av dem det beror på hur skitig de är. Jag kratsar även ur ORDENTLIGT och NOGGRANT! Super viktigt att kratsa hovarna, jag ser jätte många som slarvar med det men om hovarna pajar så kan inte hästen röra på sig och då blir det ju ganska svårt att rida...
 
Sedan smörjer jag in insidan med tjära vilket är nyttigt för att inte hovarna ska bli torra inuti där man offtast inte brukar smörja något men enligt mig är det lika viktigt som utsidan till och med viktigare!
Tjäran är från Carry & Day & Martin och heter Hoof Dressing
 
Sist smörjer jag på min hovolja från EquiStep. Den är bra och återfuktar hovarna super men till tävling andvänder jag ett lack till hovarna för att de ska glänsa så mycket som det bara går:)
 
Innan hovolja
Med hovolja på

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: