Lektion för Ludde

Idag red vi lektion för Ludde igen efter ett tags paus.

Vi började med att i traven göra bågar till hälften av kvartslinjen (åttondelslinjen) för att känna av böjningen i bålen av hästen och kunna påverka detta med sitsen. Gick jättebra och jag kände verkligen skillnad i slutet på hur min sits kunde påverka honom med så lite vikt ändring på ena sidan!

I galoppen gjorde vi bågar som de gör med unghästar. Man vände från t.ex M upp mot medelinjen i en vid båge så att man ungefär kommer ut till X och där vänder man ner mot F så att man kommer ut i samma varv som innan vändningen.
Gjorde även några enkla byten som blev helt klockrena. Har haft lite problem med avsaktningen från galopp till skritt som oftast har blivit lite abrupt men nu har jag börjat med att få honom väldigt känslig innan jag börjar med de lite mer krävande sakerna så det är nog det som gör skillnaden:)

Ska försöka hitta en bild som visar lite bättre hur de såg ut + ett schema för denna vecka;)

Kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: