Smörjning


Jag hade tänkt att gå igenom hur jag smörjer mina grejer inför tävlig.

Jag använder mig av:

Stubben lädertvål
Hårdare svamp till bettet
Disktrasa
Curium balsam

Sadelgjorden:
Innan





1.
Börjar med att ta lite lädertvål på en blötsvamp och torkar bort ALLT smuts. Torkar sedan av de blötta med en handuk/trasa.


2. När gjorden är torr smörjer jag på läderbalsamet men bara på utsidan (den som inte sitter mot hästen).

Efter


Sadeln:
Innan:



1. Jag tar lädertvål på en svamp och torkar av hela sadeln.
2. Sedan tar jag lite till tvål på svampen och tar överalt förutom på sättet.
3. Jag tar disktrasan och torkar av stigbyglarna så dom inte är dammiga.


Rena och fina

Efter:


Tränset:
Innan:


Äckliga tyglar

Äckligt bett.


1. Först plockar jag isär tränset och torkar av tränset med en svamp med lädertvål så att det inte finns något smuts kvar. Tyglarna försöker jag gnugga bort smutsen med varmvatten och mina händer.

2. Sedan lägger jag i bettet i en kastrull och låter det stå och koka.¨

3. Jag smörjer alla delar med läderbalsam så det får lite extra blänk. Sedan sätter jag ihop tränset igen.
Färdigt




Stövlarna:
Innan:



1.
Jag blöter en svamp och torkar av hela stöveln så smutsen försvinner. Sedan trokar jag av det blöta med en handuk.
2. Sedan smörjer jag av med lädertvålen.
3. Det sista jag gör är att första ta läderbalsam och sedan en nylonstrumpa och gnugga för extra glans.


Strumpan
Efter:


Hoppas att ni har fått några tips nu:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: