Fråga

Vad roligt! Du är verkligen duktig! Vad är ditt bästa tips för att få en ponny eftergiven och mjuk i kroppens samt självbärig?;)

Åh tack!
Jag brukar alltid starta mina pass med att rida hästarna väldigt låga så att de redan då får börja stretcha och arbeta med ryggen. Man får även igenom sidorna bättre när hästarna är lägre i formen. Sedan gäller det att aldrig slarva med eftergifterna i sina pass. Rid mycket volter, skänkelvikningar och serpentiner.
Med Pinky som ibland drar på lite är serpentiner super. Brukar göra dem med övergångar i mitten, då smäller man två flugor i en smäll, eftergift/ rundhet och lydighet!
Alltid i slutet av ett pass lägger jag ner, rund och låg så att man låter hästarna stretcha ryggen igen.

Bärigheten kommer bakifrån och ska fångas in i handen. Man får ofta höra om hur jobbig någons häst är för att den är så tung/ ligger på i handen. Det är är bara ett gott tecken, en häst som är lite tung i handen är oftast igång bak, men det är ryttaren som slarvar med att fånga upp trycket bakifrån då lägger sig gärna hästen i handen och paddlar på framåt. Då gäller det för ryttaren själv att göra mycket halvhalter för att få hästen att ta mer viktigt bak och bli starkare.

Detta är vad jag brukar tänka och göra under mina pass:D

Tycker det är så kul att ni kommenterar så mycket, det är även bra och kluriga frågor som jag själv måste tänka efter innan jag svarar på! Fortsätt gärna:D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: