Vägen mot en framgånsrik häst

Fråga: Hur lägger du upp träningsschemat för en relativt ung ponny som du nu har? :) Hur mycke rids han i ridhus, hopptränas samt rids ut? Vad tror du är framgången till en hållbar ponny/häst?

Jag lägger upp mina träningsscheman efter hur veckan ser ut med träningar/ tävlingar.
Delle och Pinkys upplägg är ju också olika, Delle har ju en liten lugnare period just nu med mer uteritter och bus en dressyr i ridhuset som Pinky gör mest nu.
Med Pinky tror jag det är viktigt att man inte kör för många pass i veckan eftersom han är unga. Sedan har han ju inte varit här så länge så det är därför han får gå mycket i ridhuset eftersom jag inte vet riktig hur han reagerar ute men snart kommer han också få ridas ut mer.

Jag tror att det är viktigt att man inte bara rider runt och nöter samma övningar varje vecka för då blir arbetet för både ryttare och häst mycket tråkigt! Sedan måste både ryttaren och häst vara glad och ha kul, det är därför jag rider ut med Delle och låter honom släppa loss och göra några små bockningar:)
Det är även viktigt att ta hand om dom efter ridning, kratsa hovarna, kyla benen och borsta av dom lite så att man bara inte slänger in dom i boxen och slänger på ett täcke! Det är nog bland det viktigaste för att dom stora djuren ska hålla.

En häst som mår bra och älskar sitt jobb som dressyrhäst = Framgånsrik häst


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: