Tänk efter...

Just nu på NO håller vi på med mat, kolhydrater, proteiner och fetter. Vi har ganska precis börjat med det, så jag är lite grön, men efter att ha läst igenom vårt häfte noggrant nu under helgen har jag lova mig själv en sak; Att börja tänka igenom vad jag äter innan och under en tävling. 

 

På en tävling är det ju meningen att hela ekipaget ska orka prestera sitt yttersta, men hur ska detta gå om en av bitarna i pusslet är ”halv”?? Jag och mamma är väldigt noggranna med vad och hur mycket Delle får att äta när vi är iväg, för att se till att han ska orka att prestera, dock är vi inte så noggranna vad vi stoppar i oss. En liten del som orsakar detta är ju att utbudet av bra mat på vissa tävlingar brukar ju vara sådär men ändå, det går ju nästan alltid att hitta något med långsamma kolhydrater som varar längre!

 

Så istället för att slänga i sig några pannkakor eller en choklad bit så ska jag nu börja se över vad som serveras och ta det som ger mest i slutändan;)

 

Detta innehåller långsamma kolhydrater:

  • Fullkornspasta
  • Grovt, fullkornsbröd med hela korn och frön
  • Havregryn
  • Rågflingor
  • Råris, fullkornsris
  • Quinoa
  • Müsli
  • Kall kokt potatis
  • Bönor
  • Linser
  • Frukt

 

 

 

Detta innehåller snabba kolhydrater:

  • Pommes frites
  • Snabbmakaroner
  • Cornflakes, andra flingor
  • Chips
  • Popcorn
  • Snacks
  • Godis
  • Choklad
  • Kakor
  • Socker
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: